Natuurlijk werkt Apple aan nieuwe producten. Wat zou er anders gebeuren binnen de 5 miljard dollar kostende onderzoekslaboratoria en hoofdkantoren?
Het heeft er alle schijn van dat Apple ook met een slimme bril komt, waarmee digitale informatie op de echte wereld geprojecteerd kan worden.
Een aanwijzing daarvoor is de recente acquisities van Akonia Holographics, een klein bedrijfje uit Colorado. De scoop is trouwens van Reuters.
Akonia is niet heel erg bekend. Het was dan ook eigenlijk een kleine aankoop, maar het geeft wel aan dat Apple bezig is met een gadget voor op het hoofd. Kijk maar naar de website van het bedrijf:
En dat is niet de enige keer dat het bedrijf wijst op de focus op brillen voor augmented reality (AR).
Ook onder het kopje 'Producten' heeft de onderneming het over lenzen voor slimme brillen:
Meestal koopt Apple bedrijven op voor het aanwezige talent en de technologie. Het lijkt erop dat Akonia gefocust is op iets wat wél in slimme brillen zit en niet in smartphones.
Niet verbazingwekkend
Dat Apple bezig is met smart glasses zou geen investeerder moeten verbazen. In 2016 maakte topman Tim Cook al bekend dat Apple met deze technologie bezig was. Dat was lang voordat Apple augmented reality software maakte. "Ik denk dat veel mensen in de geïndustrialiseerde landen – en uiteindelijk in alle landen – dagelijks met AR in aanraking zullen komen. Net als dat je driemaal daags een maaltijd hebt, zal het een deel van jezelf worden", aldus Cook.
Apple heeft nog massa's andere bedrijven gekocht die zich bezighouden met AR. Zo kocht de technologiereus afgelopen jaar een bedrijf dat werkt aan eyetracking, een andere kerntechnologie voor slimme brillen.
De afgelopen twee jaar heeft Apple bovendien werk gemaakt van AR-apps op de iPhone met ARKit. DAt is Apple's software om digitale objecten in de echte wereld te projecteren.
Persbureau Bloomberg was een van de eerste die meldden dat Apple aan de slimme brillen werkt. Ook is bekend dat het bedrijf een grote onderzoeksafdeling heeft die aan prototypes werkt en bezig is met technologieën die interessant zijn voor de productie van smart glasses. Maar wat we niet weten over de AR-brillen van Apple, is eigenlijk veel interessanter.
Zullen ze de iPhone vervangen?
Onbekend is welke vorm de Apple-bril gaat aannemen. Bloomberg meldde eerder dat ze mogelijke complementair zullen zijn aan of afhankelijk zullen zijn van de iPhone, net als de Apple Watch.
Maar wat zullen dan de belangrijkste functies ervan zijn? Wordt het een lichtgewicht gadget voor meldingen of ligt de focus meer op gaming en het grafische? Net zoiets als de onlangs uitgekomen Magic Leap One?
Gaat Apple voor het gewicht, de kracht of de praktische toepasbaarheid?
Hoewel veel ondernemingen nieuwe technologieën onderzoeken en op de markt brengen, staat Apple erom bekend extreem veel aandacht te besteden aan het ontwerp van zijn producten.
Andere bedrijven zullen niet gauw focussen op een interface die echt prettig functioneert. Zo was Palmer Luckey, medeoprichter van concurrent Oculus, teleurgesteld over de interface van Magic Leap One. "Ik hoop dat Magic Leap in de toekomst nog veel gave dingen gaat doen, maar de huidige gebruikersinterface is in feite niet meer dan het menu van een Android Wear horloge dat voor je blikveld drijft", aldus Luckey.
Apple lijkt dit soort problemen te willen vermijden. Het bedrijf huurt bijvoorbeeld interface-ontwerpers in, wier cv doet vermoeden dat Apple over zeer getalenteerde krachten op dat gebied beschikt – mensen die uitvogelen hoe de interactie met de buitenwereld is via een telefoon of bril. Apple heeft nu al een bibliotheek met meer dan 3.000 AR-apps voor de iPhone.
Alles wijst erop dat Apple aan zijn eigen bril werkt. Cruciaal is hoe die bril uiteindelijk gaat werken.